Witamina D – ważna dla zdrowia

Witamina D – ważna dla zdrowia

Każdy wie, że racjonalne żywienie jest kluczem do tego by cieszyć się dobrym zdrowiem. Witaminy przyjmowane wraz z pokarmami spełniają różne funkcje, o których często się zapomina, właśnie dlatego należy dać o prawidłowy poziom witaminy D w organizmie.

Dobrze być świadomym możliwych konsekwencji zarówno niedoboru jak również nadmiaru witaminy D.

Przyczyny niedoboru witaminy D

Podstawową przyczyną braku witaminy w organizmie jest nieprzyjmowanie jej w wystarczającej ilości na przykład z pokarmami. Kolejną, nie mniej ważną jest nie przebywanie na słońcu. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że witamina D jest dosyć nietypowa i aby mogła zacząć działać na ludzki organizm konieczny jest kontakt z promieniami słonecznymi. Co prawda latem o to nietrudno, problem pojawia się jednak jesienią i zimą, kiedy ilość słońca jest znikoma. Mimo to warto dołożyć starań, by przebywać na słońcu choć 15 minut dziennie.

Objawy braku witaminy D w organizmie

Brak witaminy D można zauważyć w dosyć łatwy sposób, ponieważ dosyć szybko daje on o sobie znać. Jednym z pierwszych objawów może być apatia, nietrudno zauważyć także osłabienie układu odpornościowego, bowiem za nią idą częstsze niż zwykle przeziębienia czy inne choroby. Innymi skutkami braku wystarczającej ilości witaminy D mogą być biegunka, ospałość, czy choroby przyzębia.

Skutki przyjmowania nadmiaru witaminy D

Część osób sądzi, że nie będzie borykać się z żadnymi problemami, bowiem przyjmuje witaminy w różnej formie. Wbrew powszechnemu przekonaniu nadmiar witaminy D również może być szkodliwy i nieść za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Do podstawowych objawów mogą należeć: wymioty, biegunka, nudności, problem ze swędzeniem skóry, a także nadmierne pocenie się. Widać więc, że także w przyjmowaniu witamin należy zachować umiar.

Gdzie występuje witamina D

Witamina D - ważna dla zdrowiaZnaleźć ją można w wielu pokarmach, między innymi w produktach mlecznych (mleko, kefir), rybach morskich, olejach roślinnych, a także wątróbce. Dobrym źródłem może być także Vigantoletten – witamina D, czyli w formie niedużych tabletek.